ثبت شرکت سهامی عام
نوشته شده توسط : ali

 شرکت سهامی عام

 موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

شرکت سهامی عام براساس ماده 4 قانون تجارت شرکتی است که مؤسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌نمایند.

 

براساس ماده 6 قانون تجارت: برای تأسیس شرکت سهامی عام مؤسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و 35 درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به‌نام شرکت در شرف تأسیس نزد یکی از بانک‌ها سپرده و سپس اظهارنامه‌ای به ضمیمه طرح اساس‌نامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام که به امضا همه‌ی مؤسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند.

نام شرکت توسط مؤسسین شرکت انتخاب می‌شود و براساس ماده ۴ قانون تجارت:

 

    باید عبارت شرکت سهامی عام قبل یا بعد از نام شرکت قید شود.

 

حداقل سرمایه برای شرکت سهامی عام پانصد هزار تومان است. سرمایه شرکت باید ثابت بماند و غیرقابل برداشت است

تشکیل شرکت سهامی عام

 

    افرادی که در صدد تأسیس شرکت هستند اصطلاحاً مؤسسین خوانده می‌شوند که ممکن است از اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

    مؤسسین شرکت باید مقررات قانونی را در تشکیل شرکت رعایت نمایند. براساس ماده 20 قانون تجارت: ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات را مسئولیت تضامنی ایشان دانسته ‌و مقرر می‌دارد که مؤسسین شرکت نسبت به تمام اعمال و اقداماتی که به‌منظور تأسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می‌دهند مسئولیت تضامنی دارند.

    پس از ثبت شرکت، نمی‌توان به هیچ یک از شرکا عنوان مؤسس داد.

    در برخی از کشورها مؤسسین برای ایجاد شرکت باید از دولت کسب اجازه کنند ولی در مقررات ما نیازی به اخذ مجوز نیست. برخی حقوقدان‌ها معتقدند تأسیس شرکت سهامی عام با اجازه دولت موجب اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری در شرکت‌ های سهامی عام خواهد شد.

    برای تأسیس شرکت سهامی عام، مؤسسین باید ابتدا به یک بانک مراجعه نموده و حسابی به‌نام شرکت در شرف تأسیس افتتاح کنند.

    بیست درصد سرمایه شرکت را مؤسسین باید خود تعهد نموده و حداقل ۳۵% آن را به حساب مذکور واریز نمایند.

     اگر آورده مؤسسین غیرنقد باشد اسناد آن در بانک تودیع می‌شود.

     مؤسسین باید اظهارنامه‌ای را به انضمام پیش‌نویسی سهام که به امضای مؤسسین رسیده به اداره ثبت شرکت‌ ها در تهران یا دایره ثبت شرکت‌ ها در شهرستان‌ها تقدیم کنند.

    مندرجات اظهارنامه، طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی در مواد ۷ و۸ و ۹  قانون تجارت لایحه قانونی ۱۳۴۷ ذکر شده است.

    مرجع ثبت شرکت‌ ها در صورت تکمیل بودن مدارک، اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی را به مؤسسین می‌دهد.

    براساس ماده ۱۱ قانون تجارت لایحه قانونی ۱۳۴۷: اعلامیه پذیره‌نویسی باید توسط مؤسسین در جراید آگهی گردیده و نیز در بانکی که تعهد سهام نزد آن صورت می‌گیرد در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

    با انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی، مؤسسین از عموم برای سرمایه‌گذاری در شرکت در شرف تأسیس دعوت به‌عمل می‌آورند.

 

پذیره‌نویسی

 

پذیره نویسی یک عمل حقوقی است که به‎موجب آن شخص قسمتی از سرمایه شرکت سهامی عام در شرف تأسیس را تعهد نموده و بخشی از مبلغ تعهد شده را که نباید کمتر از ۳۵% باشد به حساب شرکت در شرف تأسیس واریز می‌کند. تمام اشخاصی که دارای اهلیت هستند می‌توانند اقدام به پذیره‌نویسی نمایند. پذیره‌نویسان ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. اتباع کشور‌های خارجی حق پذیره‌نویسی در ایران را ندارند.

عیوب و ایرادات ماهوی در عمل پذیره‌نویسی تابع مقررات عام حقوق مدنی است و عدم رعایت مقررات شکلی در پذیره‌نویسی به‌نظر می‌رسد و موجب بطلان آن شود.

تخصیص سهام

 

تعیین تعداد سهام بر عهده مؤسسان که باید پیش از دعوت و تشکیل مجمع عمومی مؤسس صورت گیرد. در قبال آورده هر کدام از مؤسسان و پذیره‌نویسان به تعداد لازم سهم اختصاص داده می‌شود.

تعیین تعداد سهام در صورت مجلسی که به امضای مؤسسان می‌رسد قید شده و به مجمع عمومی مؤسس گزارش خواهد شد.

طبق تبصره ۷۴ لایحه قانونی گزارش مؤسسین باید حداقل پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی مؤسس در محلی که در آگهی دعوت مجمع تعیین شده است برای مراجعه پذیره‌نویسان سهام آماده باشد.

مجمع عمومی مؤسس

 

مجمعی است که با حضور پذیره‌نویسان و مؤسسین تشکیل می‌شود و پس از انجام وظایفی که در حدود صلاحیت آن است دیگر در طول حیات شرکت تشکیل نخواهد شد.

مؤسسین حداکثر ظرف یک ماه از پایان مهلت پذیره‌نویسی آن‌ها را بررسی و پس از احراز صحت تعهد کل سرمایه و واریز حداقل ۳۵% آن به حساب شرکت در شرف تأسیس و پس از تخصیص سهام هر یک از مؤسسین و پذیره‌نویسان از طریق روزنامه کثیر‌الانتشاری که نام آن در طرح اعلامیه پذیره‌نویسی ذکر شده بود جهت شرکت در مجمع عمومی و مؤسس دعوت می‌شوند.

 

براساس ماده ۱۰۱ قانون تجارت: قانونی توسط هیأت رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس و یک منشی و دو ناظر اداره می‎شود. اشخاص مذکور با رأی حاضرین در مجمع انتخاب می‌شوند رئیس مجمع و ناظران باید از میان صاحبان سهام باشند ولی منشی جلسه ممکن است غیر صاحب سهم باشد.

 

تصمیم‌گیری در مجمع عمومی مؤسس با گرفتن رأی از حاضران در جلسه انجام می‌گیرد. هر سهم دارای یک رأی بوده و لذا مؤسسین یا پذیره‌نویسان به تعداد سهامی که دارند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌نمایند. تصمیمات مجمع عمومی مؤسس براساس ماده ۷۵ قانون تجارت: با دو ثلث آرا حاضرین معتبر است.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی عام

 

    کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضا (حداقل ۵ نفر )

     دو نسخه اظهارنامه

    دو نسخه اساسنامه

    دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین

     دونسخه صورت‌جلسه هیأت مدیره

    گواهی بانکی واریز ۳۵% سرمایه

     آگهی دعوت مجمع مؤسسین

    ارائه مجوز مرتبط در صورت نیاز

 





:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: